CaFé Liesje

Voor en na

Spiegel Make-Over

Leave a comment

Nieuwe spiegel

Nieuwe spiegel gekocht bij Emmaus Parkwijk

De kringloop is een goeie plek om allerlei leuke spulletjes te vinden. Ik snuffel dan ook vaak bij de Emmaus of een andere tweedehands winkel.
Het leuke is dat je soms dingen vindt die niet helemaal naar je zin zijn maar waar je wel potentieel in ziet.

Laatst vond ik bij de Emmaus Parkwijk deze mooie geslepen spiegel voor een prikkie!

Op zich vind ik de kleur niet eens zo slecht. Het is een beetje een creme wit. Maar ik wil spiegel graag op het toilet hangen waar de muren wit zijn. De combinatie is dan niet zo mooi.
Daarnaast is te zien dat er meerdere lagen verf over de originele lijst zijn gesmeerd. De laatste laag erg dik. Hierdoor is het reliëf wat dichtgeslibd. Jammer want dat is deels wat de spiegel bijzonder maakt.

prijsRibels dichtgeverfdAchterkant

Tijd voor een project dus!

Alle spullen voor verwijderen van verf

Afplakband voor de zekerheid, Spectrum Afbijtmiddel voor verf, een kwast om het goedje aan te brengen (wast gemakkelijk uit), iets om de verf mee af te krabben als het los zit.

Allereerst de verf verwijderen…
Normaal zou ik aan het schuren gaan maar omdat ik de ribbels in de lijst wilde behouden was dat geen optie.
Bij de Action (heerlijke winkel) scoorde ik afbijtmiddel voor verf van het merk Spectrum. De kleine staalborsteltjes die je in de foto ziet hadden ze daar ook. Erg handig om kleine oppervlakten te bewerken.

De verfafbijt breng je aan en laat je ongeveer drie kwartier intrekken. Daarna met de staalborstel erover heen en inderdaad, de verf laat los! Niet alles in een keer dus ik heb het proces 3 keer herhaald.
(Ik wist niet wat de verfverwijderaar met de spiegel zou doen dus die heb ik afgeplakt, achteraf kan ik zeggen dat ik het idee heb dat de spiegel er prima tegen kan)

Nadat veel van de verf eraf was (niet alles, een onderlaag bleef vrij vast zitten. Misschien dat niet alle verfsoorten vatbaar zijn voor het spul?) heb ik de lijst goed schoongemaakt en licht geschuurd.

Tijd voor de transformatie!

Ik heb de lijst opnieuw afgeplakt. En heb bij de Gamma een lakverf zijdeglans laten mengen. De kleur heet “Virtueel” een beetje een turquoise / groene kleur.

AchterkantprijsAchterkant

Het verven was een appeltje eitje na deze voorbereiding en het eindresultaat mag er wezen!

Eindresultaat

eindresultaat

Het ophangen van de spiegel is een heel ander werk. Als hij op z’n plek hangt zal ik een foto maken en posten.

Verfafkrab mesje

Verfafkrab mesje

Tip: Op de spiegel zaten lijm (?) en verfresten van voorgaande lagen.
Het mesje wat je hieronder op de foto ziet vindt je bij veel winkels. Ik weet niet waar ik de mijne vandaan heb maar waarschijnlijk de Action of misschien een bouwmarkt.
Ik weet niet of het officieel gebruikt wordt om verf van glas te verwijderen. Maar daar gebruik ik hem voor.
Je kan hem ook uitstekend gebruiken om stickers van gladde oppervlaktes t verwijderen. Super fijn ding om in huis te hebben in ieder geval!

Leave a Reply

